Asiatisk steinbit

 

Asiatisk Steinbit

Eg fant dette på eit minne på Facebook. Laget det for fleire år siden og er usikker på kor det kommer i fra, men trur at det kan være en rett fra den perioden eg hadde godt levert 💕

1 stilk sitrongress

1 ss revet ingefær

1/2 grønn chili

1 charlotteløk

1 ss karripulver

1-2 fedd kvitløk

2 ss rapsolje

5 dl fiskekraft

1 boks kokosmelk

250 gr ris

3,5 dl vatn

salt

2 gulrøtter

2 stilker stangselleri

salt pepper

1/2 lime

Event litt maizenna

350 gr steinbit

salt pepper

2 ss rapsolje

Vask og knus sitrongresset men la det være i ein bit. riv frisk ingefær. finhakk chili sjarlottløk og kvitløk.

varm opp oljen og ha i sitrongress ingefær chili og sjarlottløk karri og fres i 3 min på middels varme. ha på fiskekraft og kokosmelk og kok i 5 min

skyll risen i kladt vatn og kok i 12 min under lokk. sett til side og og la det etterdampe i min 5 min.

skrell gulrøtter og kutt opp i små biter og kutt opp stangselleri i strimler. ha gulrøtter i suppa og kok i 4 min ha oppi selleri og kok i 3 min. smak til med salt og pepper og lime. dersom du ønsker ein tykkere konsistens på suppen tilset litt maizenna.

mens grønsakene koker tørk av fisken og skjær opp i 3 cm store bite og krydre med salt og pepper og steik på hør varme tild ei er gylne og gjennomstekte.

Server suppen med fisk oppi og ris ved sida av. kan ha godt brød ved siden av og dersom det er ynskjeleg

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg