Får i kål

 

Får i kål vart kåra som Norges nasjonalrett for 40 år sidan.

Fårikål er tradisjonsmat som har blitt brukt rund om i landet.

Fårikålen er perfekt mat når du samler familien og venner rundt middagsbordet og er nesten bedre dag to og tre👍

For dere som ikke er glad i fårekjøtt så kan du bytte ut fårekjøttet med svin👍

  • 2 kg lammekjøtt
  • 1 Kål
  • Ca 5 dl vatn
  • 2-4 ts Salt
  • 3-4 Pepper

Ha ca 5 dl vatn i ei stor gryte. Legg kjøtt og kål lagvis i gryta. Strø salt og heil pepper mellom laga. Kok i 2-3 timer.

Poteter og gulrøtter koker jeg i ei panne for seg selv.

Det er mange som har mel mellom laga, det bruker ikke jeg.

Jeg bruker krafta fra fårikålen til å slå over når jeg spiser.

Det hender også at jeg lager saus på krafta.

Saus:

3 ss Melange smelta

3 ss hvmel ha i smøret

Spe med kjøttkraft til du har ein fin saus 1,2 l ca

0 kommentarer

Siste innlegg