Hot wings ala Knud

 

 

 

Knud sine hotwings.

Denne oppskrifta er  Knud Hvidberg Syvertsen si og er publisert med samtykke fra han. Dette er ei av mine favoritter når det gjelder kyllingvinger. Den er både hot og god.

Eg har gjort nokon små modifikasjoner. Eg serverer med kvitløksdressing i stedet for blåmuggdip. Legger med begge dippene.

 

Oppskrift:

  • 600 gr kylling-vinger
  • 1 dl Sriracha-saus
  • 5 ss/0,75 dl honning (jeg brukte akasie-honning)
  • 1 ss soyasaus
  • 2 ss olivenolje

Start med å blande sammen marinaden og ha kyllingvingene over i denne. Mikse det godt sammen. La stå kaldt minst en time. Gjerne mye lenger.
Sett stekeovnen på 180 grader og fordel de marinerte kylling-vingene i en langpanne eller et ildfast fat. (Jeg pleier å dekke langpanna med alu-folie for å slippe og måtte slite voldsomt med å rengjøre den 😉 ) Stekes først i 15 minutter. Ta så ut kylling-vingene og smør restene av marinaden over dem. Stek så i nye 15 minutter. Kjør opp temperaturen eller bruk grillfunksjonen på slutten for å få litt farge på dem.

Dip:

• 2 dl Crème Fraîche, original

• 1 dl ekte majones

• 1/2 sitron, saften av denne

• 1 ts basilikum, tørket

• 1/2 ts chilipulver

• 40 gr blåmuggost (jeg brukte blå Castello)

• Noen drag med salt- og pepperkverna

Knus blåmuggosten med en gaffel og bland sammen med de andre ingrediensene til dip’en. Sett kaldt tildekket i minst 30 minutter for at smakene skal få satt seg.

Tilbehør:

  • 2 gulrøtter, kuttet i staver
  • 1/2 agurk, kuttet i stave
  • Blomkål
  • Tacochips

En skive eller to sitron til pynt og til å skvise over de ferdige kyllingvingene

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg