Kanelstang med epler

 

 

 

Eg berre elsker gjærbakst og her har eg laget deilige kanelstenger med eple 🍎🍏

Eg har brukt laktosefrie produkter, men du bruker dei melkeprodukta du vanligvis bruker.

Eg fekk 2 stenger av denne oppskrifta

DEIGEN:

  • 1 pk gjær tørr eller fersk
  • 3 dl melk
  • 2 dl vaniljeyoghurt
  • 300 GR Melange/smør
  • 160 GR sukker
  • 1/2 ts salt
  • 700-800 gr kveitemjøl

Varm melka til 37 grader og ha i gjæren, fersk eller tørr. ha den opp i bakemaskinen din. Tilsett det tørre og kjør maskinen i 10 min. ha smøret oppi litt etter litt, kjør i 10 min til.

Hev til dobbel størrelse.

Fremgansmåte.

Del deigen i to og bak ut to rektangulære stenger.

Har på smørblanding og strø på eplene i midten av stanga.

Brett inn sidene på stengene og pendle med egg og strø på perlesukker.

Fyll

  • 120 GR Melange/smør
  • 3 ts kanel
  • 2 ss sukker

Bland dette lett saman i ei skål. Smøret må være mjukt. Smør det utover stengene og strø på eplene.

  • 100 gr oppkutta epler

1 egg til pensling.

  • 2 ss sukker
  • 2 ts kanel

Bland dette sammen og strømpe stengene

Etterhev ca 20 min


Steik på 200 grader i 25-30 min

 

0 kommentarer

Siste innlegg