Falsk fårikål

Falsk fårikål

Dette er ein rett eg laga mykje for 20-30 år siden. Det går kjapt å lage og kjøttdeig har eg alltid i fryseren.

I dag hadde eg litt kål som måtte brukes etter jul og då kom eg på denne retten.

Eg har laget denne i crockpot men du kan lage denne ei panne eller i ildfast form i ovnen.

Kjøttdeigen:

  • 1 pk kjøttdeig/karbonadedeig av svin,lam eller oksekjøtt.
  • 1 egg
  • 1 ts buljongpulver
  • 1 ts salt
  • 1 ss maizena
  • 1 dl melk

Bland dette sammen og sett til side litt.

  • 1 liten kålhode
  • 1 ss heil pepper
  • 1 ts maizena
  • 3 dl kraft
  • 1 ts salt

Ta 3 dl kjøttkraft eller buljong og bland inn 1 ts maizena. Legg dette i bunnen av crockpot eller ei ildfast form.

Skjær opp 1 lite kålhode  og legg i forma. Strø over 1 ss heil pepper.

Lag kjøttdeigen over i klatter. Legg potetene over til slutt. Strø over salt.

Dersom du koker i crockpot setter du den på steam og high og steamer i 20-30 min.

Dersom du har den i ovnen dekker du til forma og steiker det på 180 grader i ca 50-60 min.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg