Pinnekjøtt


Pinnekjøtt er for meg den ultimate julemiddagen🎄 Eg salter og tørker pinnekjøttet mitt sjølv. Kjøttet er kjøpt fra ein lokal bonde.
Min måte å tilberede kjøttet på er heilt ordinært slik eg har gjort det i alle år.

 

Beregne 500 gr kjøtt PR person.

vatne kjøttet natta over ca 6-9 timer.

Damp kjøttet over rist/pinner/poteter til kjøttet slipper beinet. Det tok 3 timer denne gangen.

 

Kålrotstappe

  • 2 små Kålrot
  • 2 Poteter
  • 1-2 Gulrøtter 
  • 1-2 ss Melange blå
  • Salt
  • Pepper
  • Muskat
  • 2 dl fløyte
  • 1-2 dl kraft fra kjøttet

Kok grønsakene mør. Ha i 1 ss melange og 1-2 dl fløyte og kraft fra kjøttet til stappa er passe tjukk. Du trenger ikkje ha i mjøl då potetene jevner stappa.

 

 

Har lagt ved link til korleis eg gjer det når eg salter og tørker kjøttet.

https://lailasmat.blogg.no/salting-og-torking-av-pinnekjott-fenalar.html

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg